Frequently Asked Questions
ELEKTRISCHE & HYBRIDE
Wat is een plug-in hybride?
De e-HYBRID (PHEV) houdt het midden tussen een voertuig met verbrandingsmotor en een volledig elektrisch voertuig (EV). Een e-HYBRID is dankzij zijn batterij in staat zich volledig elektrisch voort te bewegen. Wanneer de batterij volledig is opgeladen, kan u tussen 25 en 70 kilometer rijden, uitsluitend op opgeslagen batterijvermogen. Op korte ritten werkt de e-HYBRID als een volledig elektrisch voertuig (BEV) en heeft hij geen benzine nodig. Maar in tegenstelling tot een BEV kan hij terugkeren naar een normale hybride werking zodra het elektrische rijbereik uitgeput is. Het opladen van uw e-HYBRID vermindert het brandstofverbruik, maar het is nooit noodzakelijk.
Omdat de batterij zo groot is, kan deze niet alleen via de boordgenerator worden opgeladen, maar moet hij op een stopcontact of oplaadstation worden aangesloten. Het innovatieve samenspel tussen de elektromotor en de verbrandingsmotor zorgt voor brandstofbesparing en verlaagt de uitstoot van uitlaatgassen, terwijl de gebruiker een uitzonderlijk rijgevoel ervaart.
Op kortere trajecten rijdt een plug-in hybride meestal op zuiver elektrische energie, mits dat zinvol is, zoals in stedelijke gebieden. Voor maximale efficiëntie in verschillende rijsituaties, zoals langere ritten of snel accelereren, maakt hij gebruik van het gecombineerde vermogen van de elektromotor en de verbrandingsmotor. Als de batterij die de elektromotor aandrijft geen lading meer heeft, zal het voertuig uitsluitend gebruik maken van de verbrandingsmotor.
Wat is het verschil tussen een semi-hybride, een hybride en een plug-in hybride?
Semi-hybrides, die niet met een stroomkabel worden opgeladen, gebruiken de elektromotor om de verbrandingsmotor bij te staan.
Bij hybrides zijn de elektromotor en de batterij groter dan bij semi-hybrides. Hybrides kunnen het voertuig voor korte afstanden aandrijven met de elektromotor en de batterij opladen met de motor of door regeneratief remmen.
Een plug-in hybride kan worden opgeladen door hem letterlijk in te pluggen in een oplaadpunt thuis of in een openbaar oplaadpunt. Hij biedt een grotere zuiver elektrisch rijbereik dankzij de grotere batterij en de elektromotor. Met de plug-in hybride kunnen veel mensen hun normale woon-werkverkeer afleggen met de uitstootvrije, elektrisch aangedreven motor.
Wat zijn de voordelen van een plug-in hybride?
Bestuurders van een plug-in hybride genieten van een bijna geruisloze rijervaring in de volledig elektrische modus, en van extra acceleratievermogen (koppel) dankzij de elektromotor.
Veel eigenaars van plug-in hybride voertuigen rijden nu al het grootste deel van hun trajecten elektrisch, aangezien ze dagelijkse meestal ruim minder dan 50 kilometer afleggen. Afhankelijk van uw elektriciteitstarief wordt aanzienlijk bespaard in vergelijking met een voertuig met een klassieke verbrandingsmotor. Maar met een plug-in hybride hoeft u nooit af te zien van volledige autonomie: als de lading of capaciteit van de batterij niet voldoende is, wordt de verbrandingsmotor automatisch ingeschakeld indien nodig.
Deze categorie voertuigen heeft ook economische voordelen: door directe steun en subsidies voor elektrische voertuigen. En onrechtstreeks, met belastingvoordelen dankzij hun lagere CO2-uitstoot.Hoe en waar kan ik mijn plug-in hybrid opladen?
De meeste gebruikers laden hun voertuigen 's nachts thuis op, met een wallbox die in de carport of garage kan worden geïnstalleerd. Anderen kunnen hun voertuig opladen op het werk of bij openbare oplaadpunten, die gelukkig steeds gemakkelijker te vinden zijn.
Een plug-in hybride kan worden opgeladen via een stopcontact, een wallbox-systeem of een openbaar oplaadpunt. Het maximale rendement van een plug-in hybride wordt bereikt met een volledig opgeladen batterij, dus moet rekening worden gehouden met de mogelijkheid om thuis of op het werk op te laden. Het is raadzaam uw plug-in hybride voertuig zo vaak mogelijk op te laden, zodat u ten volle kunt genieten van de extra elektromotor.
Wat is het rijbereik van een plug-in hybride in zuiver elektrische modus?
Het elektrisch rijbereik van een plug-in hybride voertuig is afhankelijk van de grootte van de batterij. In het geval van de CUPRA bedraagt het maximaal elektrisch rijbereik tussen 50 en 60 km, afhankelijk van het model. Het totale rijbereik in combinatie met de verbrandingsmotor is uiteraard aanzienlijk groter.
Natuurlijk hangt het rijbereik af van het model, de rijstijl, de topografie en de wegomstandigheden. Het grote voordeel van een plug-in hybride is dat u altijd de benzinemotor als reserve heeft wanneer u tussen twee oplaadbeurten in zit, dus autonomie zou geen probleem mogen zijn.
Hoe lang duurt het om de batterij op te laden?
De oplaadtijd kan variëren, afhankelijk van factoren zoals de buitentemperatuur, de huidige temperatuur van de batterij, de oplaadapparatuur, de toestand van de batterij en de toestand van het voertuig. Specifieke oplaadtijden staan vermeld in de technische specificaties van elk beschikbaar plug-in hybride model.
Hoe wordt een plug-in hybride voertuig opgeladen?
Met behulp van een standaard oplaadkabel kunnen plug-in hybride voertuigen worden opgeladen via een conventioneel 3-pins stopcontact. Voor een snellere oplading kan ook gebruik worden gemaakt van een oplaadstation of een wallbox. De CUPRA CHARGER is uitgerust met een eigen oplaadkabel. Voor openbare oplaadstations heeft u een zogenaamde ‘openbare AC-oplaadkabel’ nodig met een Type 2-stekker aan beide uiteinden. Bovendien kan een plug-in hybride ook een deel van zijn lading verkrijgen via regeneratief vermogen.
Hoe lang is de garantie op de batterij geldig?
8 jaar of 160.000 km, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt.
Welke factoren beïnvloeden de levensduur van een batterij?
Een externe factor die van essentieel belang is voor de prestaties en de capaciteit van een batterij is de temperatuur. Daarom is het, vooral in de winter, noodzakelijk om het voertuig tijdens het opladen ‘voor te bereiden’, d.w.z. de batterij en het interieur op te warmen. Of af te koelen in de zomer. Op die manier bespaart u niet alleen energie die u tijdens het rijden kan gebruiken, maar wint u ook meteen extra rendement, met een batterij op optimale temperatuur. Bovendien minimaliseren optimale aandrijvingsstrategieën in uw voertuig zo veel mogelijk de effecten van temperatuur. Behalve van de temperatuur hangt het rijbereik ook af van factoren die verband houden met de gebruiker: gebruik van airconditioning, gewicht van de lading, rijstijl, enz.
Welke CUPRA-modellen hebben plug-in hybride technologie?
De 5-deurs CUPRA Leon (180 kW), de CUPRA Leon Break (180 kW) en de CUPRA Formentor (150 kW & 180 kW) zijn allemaal verkrijgbaar met plug-in hybride technologie.
OPLAADOPLOSSINGEN
Wat is een CUPRA Charger en waarom heb ik er een nodig?
Een CUPRA Charger is een op de muur gemonteerd oplaadapparaat dat idealiter thuis in uw garage wordt geplaatst en waarmee u uw voertuig comfortabel en veilig kan opladen.
Bovendien kan het apparaat functies op afstand en zelfs internetverbinding bieden, zodat u het vanop afstand kan bedienen en oplaadgegevens ontvangt op uw gebruikersportaal.
Bovendien biedt het apparaat internetverbinding, zodat u het vanop afstand kan bedienen en oplaadgegevens ontvangt op uw gebruikersportaal.
De CUPRA Charger biedt volgende voordelen wat betreft thuis opladen:
Is tot 8 keer sneller dan opladen via een gewoon huishoudstopcontact of 8 keer sneller dan een huishoudstekker
Voorkomt elektrische overbelasting
Blokkeert uw oplaadpunt om misbruik te voorkomen
Kan remote charging beheren voor modellen met functies op afstand
Beheert opladen vanaf uw telefoon via CUPRA Charger Connect of Charger ProEasy Charging van CUPRA is compatibel met zowel CUPRA Charger Connect- als Charger Pro-modellen
Welke CUPRA Charger is beschikbaar voor mijn auto?
Als u een plug-in elektrisch voertuig (PHEV) of volledig elektrisch voertuig (BEV) hebt, kan u uw wagen zowel op straat met Easy Charging opladen als thuis met een CUPRA Charger voor geoptimaliseerd opladen van de batterij of via een conventioneel stopcontact.
Als u een elektrisch voertuig hebt, kan u uw wagen zowel op straat met Easy Charging opladen als thuis met een CUPRA Charger, wat het mogelijk maakt om uw batterij sneller op te laden en uw wagen in een conventioneel stopcontact te steken.
CUPRA Charger: beschikbaar in 1-fasige en 3-fasige modi voor maximaal 11 kW AC
CUPRA Charger Connect: door te verbinden met uw internet thuis kan u functiebeheer op afstand toevoegen.
CUPRA Charger Pro: lijkt op de CUPRA Charger Connect maar bevat ook geïntegreerde 3G-connectiviteit en een gecertificeerde MID-energiemeter waarmee u het verbruik van uw oplader kan meten.
Kan ik mijn auto alleen opladen met de CUPRA Charger?
Nee, alle opladers kunnen worden gebruikt om PHEV’s en BEV’s van de meeste merken op te laden, aangezien EU-plug universeel en standaard is volgens IEC 62196-2, IEC 62196-3 en lokale standaardisatie-initiatieven. Een investering in een CUPRA Charger zou een eenmalige langetermijninvestering moeten zijn in een apparaat dat elektrische mobiliteit echt mogelijk maakt.
Nee, alle opladers kunnen ook worden gebruikt om elektrische voertuigen van andere merken op te laden aangezien de stekker geoptimaliseerd is voor de Europese markt.
Onze installatiepartners voeren ook alle functionele tests en inspecties uit in overeenstemming met lokale vereisten. Als u bijkomende diensten wilt, zullen onze installatiepartners u graag helpen met een individueel bijkomend aanbod.
Wie zal mij helpen als mijn CUPRA Charger niet correct werkt of ik problemen heb tijdens het opladen?
Geef ons onmiddellijk een seintje wanneer u een probleem hebt. U kan ons bereiken via onze hotline (+800-73273554) of per mail (cupra-seat-support@elli.eco) binnen Europa. Buiten Europa dient u uw lokale concessie te contacteren. Onze klantendienst zal uw problemen direct behandelen of kan u doorverbinden met onze techniekers.
Hoe werkt de facturatie- en betalingsstroom met de klant?
Geef ons onmiddellijk een seintje wanneer u een probleem hebt. U kan ons bereiken via onze hotline (+800-73273554) of per mail (cupra-seat-support@elli.eco) binnen Europa. Buiten Europa dient u uw lokale concessie te contacteren. Onze klantendienst zal uw problemen direct behandelen of kan u doorverbinden met onze techniekers.
Hoe werkt de facturatie- en betalingsstroom met de klant?
Het initiële bedrag voor de hardware en de installatie wordt gefactureerd via de webshop. De klant ontvangt een e-mail met het winkelmandje en een link om zijn bestelling te bevestigen. Daar kunnen ze beslissen tussen verschillende betalingsmethoden (bv. kredietkaart, PayPal of SEPA) en de betaling bevestigen.
Wat is Easy Charging en waarom is het belangrijk voor mij?
Maak u geen zorgen over waar u uw EV moet opladen. Met de Easy Charging-app kan u in meer dan 200.000 (status in juli 2021) openbare oplaadpunten in heel Europa opladen en kan u bovendien uw oplader thuis beheren. Hiermee hebt u alle informatie in één enkele app: geschiedenis van oplaadbeurten, facturen ... Al wat u moet doen is inschrijven met een CUPRA ID.
De app wordt mogelijk gemaakt door Elli. Elli is een bedrijf dat deel uitmaakt van de Volkswagen-groep en biedt oplaadoplossingen aan voor elektrische wagens.
De app wordt mogelijk gemaakt door Elli, Elli maakt deel uit van de Volkswagen-groep en is verantwoordelijk voor alle activiteiten die verband houden met het opladen van elektrische wagens.
Hoe krijg ik toegang tot de Easy Charging-app?
De Easy Charging-app is gratis en kan worden gedownload via de iOS App Store of Google Play. Om in te schrijven heeft u alleen een CUPRA ID nodig (als u er geen heeft, kan u er gemakkelijk een aanmaken) en het VIN van uw wagen.
De Easy Charging-app is gratis en kan worden gedownload via de iOS App Store of Google Play. Om in te schrijven heeft u een CUPRA ID en het VIN van uw wagen nodig.
Is Easy Charging gratis voor mij?
Er is geen activeringskost, u kan gratis registreren. Er zijn verschillende tarieven die beantwoorden aan de behoeften van alle bestuurders van een elektrisch voertuig, van occasionele gebruikers tot regelmatige gebruikers. De prijzen voor opladen met wisselstroom, met gelijkstroom en via het Ionity-netwerk variëren per tarief en worden in detail weergegeven wanneer u zich op de app inschrijft.
Er zijn geen registratiekosten, maar er is wel een tarief met en zonder een maandelijkse basiskost en met verschillende prijzen per kWh. De verschillende tarieven beantwoorden aan de behoeften van alle bestuurders van een elektrisch voertuig, van occasionele gebruikers tot regelmatige gebruikers.
Zijn er speciale tarieven om in het buitenland op te laden?
Er zijn geen speciale tarieven om in het buitenland op te laden. Uw tarief is geldig in alle Europese markten waar Elli oplaadstations heeft.
Wat is de RFID-kaart en waarom is die nodig?
Een RFID-kaart (radiofrequentie-identificatie) is een kaart die nodig is om te registreren. U kan deze in het inschrijvingsproces bestellen.
Bovendien heeft u de kaart nodig om uw geconnecteerde wallbox te activeren en het is aan veel stations mogelijk om het oplaadproces te starten met de kaart.Wat is een CUPRA Charger en waarom heb ik er een nodig?
Een CUPRA Charger is een op de muur gemonteerd oplaadapparaat dat idealiter thuis in uw garage wordt geplaatst en waarmee u uw voertuig comfortabel en veilig kan opladen.
Bovendien kan het apparaat functies op afstand en zelfs internetverbinding bieden, zodat u het vanop afstand kan bedienen en oplaadgegevens ontvangt op uw gebruikersportaal.
Bovendien biedt het apparaat internetverbinding, zodat u het vanop afstand kan bedienen en oplaadgegevens ontvangt op uw gebruikersportaal.
De CUPRA Charger biedt volgende voordelen wat betreft thuis opladen:
Is tot 8 keer sneller dan opladen via een gewoon huishoudstopcontact of 8 keer sneller dan een huishoudstekker
Voorkomt elektrische overbelasting
Blokkeert uw oplaadpunt om misbruik te voorkomen
Kan remote charging beheren voor modellen met functies op afstand
Beheert opladen vanaf uw telefoon via CUPRA Charger Connect of Charger ProEasy Charging van CUPRA is compatibel met zowel CUPRA Charger Connect- als Charger Pro-modellen
Welke CUPRA Charger is beschikbaar voor mijn auto?
Als u een plug-in elektrisch voertuig (PHEV) of volledig elektrisch voertuig (BEV) hebt, kan u uw wagen zowel op straat met Easy Charging opladen als thuis met een CUPRA Charger voor geoptimaliseerd opladen van de batterij of via een conventioneel stopcontact.
Als u een elektrisch voertuig hebt, kan u uw wagen zowel op straat met Easy Charging opladen als thuis met een CUPRA Charger, wat het mogelijk maakt om uw batterij sneller op te laden en uw wagen in een conventioneel stopcontact te steken.
CUPRA Charger: beschikbaar in 1-fasige en 3-fasige modi voor maximaal 11 kW AC
CUPRA Charger Connect: door te verbinden met uw internet thuis kan u functiebeheer op afstand toevoegen.
CUPRA Charger Pro: lijkt op de CUPRA Charger Connect maar bevat ook geïntegreerde 3G-connectiviteit en een gecertificeerde MID-energiemeter waarmee u het verbruik van uw oplader kan meten.
Kan ik mijn auto alleen opladen met de CUPRA Charger?
Nee, alle opladers kunnen worden gebruikt om PHEV’s en BEV’s van de meeste merken op te laden, aangezien EU-plug universeel en standaard is volgens IEC 62196-2, IEC 62196-3 en lokale standaardisatie-initiatieven. Een investering in een CUPRA Charger zou een eenmalige langetermijninvestering moeten zijn in een apparaat dat elektrische mobiliteit echt mogelijk maakt.
Nee, alle opladers kunnen ook worden gebruikt om elektrische voertuigen van andere merken op te laden aangezien de stekker geoptimaliseerd is voor de Europese markt.
Onze installatiepartners voeren ook alle functionele tests en inspecties uit in overeenstemming met lokale vereisten. Als u bijkomende diensten wilt, zullen onze installatiepartners u graag helpen met een individueel bijkomend aanbod.
Wie zal mij helpen als mijn CUPRA Charger niet correct werkt of ik problemen heb tijdens het opladen?
Geef ons onmiddellijk een seintje wanneer u een probleem hebt. U kan ons bereiken via onze hotline (+800-73273554) of per mail (cupra-seat-support@elli.eco) binnen Europa. Buiten Europa dient u uw lokale concessie te contacteren. Onze klantendienst zal uw problemen direct behandelen of kan u doorverbinden met onze techniekers.
Hoe werkt de facturatie- en betalingsstroom met de klant?
Het initiële bedrag voor de hardware en de installatie wordt gefactureerd via de webshop. De klant ontvangt een e-mail met het winkelmandje en een link om zijn bestelling te bevestigen. Daar kunnen ze beslissen tussen verschillende betalingsmethoden (bv. kredietkaart, PayPal of SEPA) en de betaling bevestigen.
Wat is Easy Charging en waarom is het belangrijk voor mij?
Maak u geen zorgen over waar u uw EV moet opladen. Met de Easy Charging-app kan u in meer dan 200.000 (status in juli 2021) openbare oplaadpunten in heel Europa opladen en kan u bovendien uw oplader thuis beheren. Hiermee hebt u alle informatie in één enkele app: geschiedenis van oplaadbeurten, facturen ... Al wat u moet doen is inschrijven met een CUPRA ID.
De app wordt mogelijk gemaakt door Elli. Elli is een bedrijf dat deel uitmaakt van de Volkswagen-groep en biedt oplaadoplossingen aan voor elektrische wagens.
De app wordt mogelijk gemaakt door Elli, Elli maakt deel uit van de Volkswagen-groep en is verantwoordelijk voor alle activiteiten die verband houden met het opladen van elektrische wagens.
Hoe krijg ik toegang tot de Easy Charging-app?
De Easy Charging-app is gratis en kan worden gedownload via de iOS App Store of Google Play. Om in te schrijven heeft u alleen een CUPRA ID nodig (als u er geen heeft, kan u er gemakkelijk een aanmaken) en het VIN van uw wagen.
De Easy Charging-app is gratis en kan worden gedownload via de iOS App Store of Google Play. Om in te schrijven heeft u een CUPRA ID en het VIN van uw wagen nodig.
Is Easy Charging gratis voor mij?
Er is geen activeringskost, u kan gratis registreren. Er zijn verschillende tarieven die beantwoorden aan de behoeften van alle bestuurders van een elektrisch voertuig, van occasionele gebruikers tot regelmatige gebruikers. De prijzen voor opladen met wisselstroom, met gelijkstroom en via het Ionity-netwerk variëren per tarief en worden in detail weergegeven wanneer u zich op de app inschrijft.
Er zijn geen registratiekosten, maar er is wel een tarief met en zonder een maandelijkse basiskost en met verschillende prijzen per kWh. De verschillende tarieven beantwoorden aan de behoeften van alle bestuurders van een elektrisch voertuig, van occasionele gebruikers tot regelmatige gebruikers.
Zijn er speciale tarieven om in het buitenland op te laden?
Er zijn geen speciale tarieven om in het buitenland op te laden. Uw tarief is geldig in alle Europese markten waar Elli oplaadstations heeft.
Wat is de RFID-kaart en waarom is die nodig?
Een RFID-kaart (radiofrequentie-identificatie) is een kaart die nodig is om te registreren. U kan deze in het inschrijvingsproces bestellen.
Bovendien heeft u de kaart nodig om uw geconnecteerde wallbox te activeren en het is aan veel stations mogelijk om het oplaadproces te starten met de kaart.Wat is het verschil tussen opladen met de RFID-kaart en opladen met de app?
Momenteel zijn er twee manieren om uw oplaadbeurt aan openbare oplaadpunten te starten en stoppen. Ofwel keurt u de oplaadbeurt goed met de RFID-kaart (door deze bij de kaartlezer van het oplaadpunt te houden). Wanneer u een oplaadbeurt start met de RFID-kaart, moet u die ook met de RFID-kaart beëindigen.
Een andere manier om de oplaadbeurt te starten is om dit te doen via de app. Selecteer het oplaadpunt, verbind de kabel en klik op "Start opladen". Na enkele seconden (afhankelijk van uw internetverbinding en de servers van de exploitant van het oplaadpunt) zal het opladen beginnen.
CUPRA Connect
CUPRA CONNECT-diensten werken niet. Wat moet ik doen?
Controleer eerst het volgende:
Er is een goede internet- of dataverbinding beschikbaar
Het VIN van uw wagen is correct
Uw CUPRA-model is compatibel
Een geldige servicelicentie (waar toepasselijk)
Gelieve uw concessie te contacteren als bovenstaande oplossingen het probleem niet verhelpen.
CUPRA CONNECT is nog niet volledig geactiveerd. Welke diensten kan ik gebruiken?
Als u zich niet registreert en de CUPRA CONNECT-diensten niet volledig activeert, kan u enkel de wettelijk verplichte diensten gebruiken (Public Emergency Call).
U zal bovendien niet kunnen genieten van online diensten van Safety & Service, Remote Access via de app of Online Infotainment. Uw Navi System+ zal niet online navigeren en "Hola Hola" zal alleen werken met specifieke spraakcommando’s.
Wat gebeurt er met mijn persoonsgegevens wanneer ik me registreer met CUPRA CONNECT?
CUPRA houdt een database bij met alle persoonsgegevens die klanten bezorgen, evenals andere informatie die noodzakelijk is om alle CUPRA CONNECT-diensten te kunnen aanbieden, zoals voertuiggegevens en geolocatie. Alle gegevens die worden gegenereerd door het gebruik van CUPRA CONNECT-diensten, zijn van u, de klant. Het gebruik van gegevens is dus enkel mogelijk als dit expliciet door u wordt goedgekeurd.
Elk gebruik van gegevens gebeurt in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR). Raadpleeg voor meer informatie het privacybeleid van CUPRA CONNECT.
Houd er rekening mee dat alle gegevens enkel door CUPRA en zijn distributie- en servicepartners worden gebruikt. Gegevens worden niet gedeeld met derden voor commerciële doeleinden en in de meeste gevallen worden ze anoniem gehouden (niet-anonieme gegevens worden enkel gebruikt indien noodzakelijk). In dergelijke gevallen verwerkt CUPRA de gegevens volgens strikte beveiligingsrichtlijnen.
In welke landen kan ik CUPRA CONNECT-diensten gebruiken?
CUPRA CONNECT is beschikbaar in Duitsland, België, Tsjechië, Denemarken, Finland, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Portugal, Polen, Hongarije, Griekenland, Cyprus, Nederland, Luxemburg, Bulgarije, Roemenië, Kroatië, Slovenië, Malta, Slowakije, Andorra, Estland, Letland, Litouwen, Servië, Albanië, Macedonië, Bosnië-Herzegovina, Oekraïne en Gibraltar.
Voor GEN3-wagens is CUPRA CONNECT eveneens beschikbaar in Montenegro.
Hoe wordt de Private Emergency Call (privénoodoproep) geactiveerd? Hoe verschilt dit van de Public Emergency Call?
Wanneer uw auto een ernstig ongeval detecteert door airbagactivering of gordelspanner, wordt er automatisch verbinding gemaakt met het Emergency Call Centre.
Als CUPRA CONNECT wordt geactiveerd, wordt een oproep gedaan naar een private dienst in plaats van naar het publieke/lokale noodnummer. Met Private Emergency Call ontvangen de hulpdiensten bijkomende gegevens met betrekking tot de aard van het ongeval, zoals locatie, adres, aantal betrokken personen en ernst van het ongeval.
Bovendien wordt de HMI-taal doorgegeven, zodat u altijd in uw taal kan worden geholpen, zelfs in het buitenland. Als uw taal niet beschikbaar is, wordt u geholpen in het Engels, ongeacht uw locatie.
Indien gewenst blijven we met u aan de lijn totdat de hulpdiensten arriveren. Denk eraan dat we uw locatie normaliter niet volgen. Uw gegevens worden alleen doorgegeven in geval van een ongeval om uw veiligheid te garanderen. Manuele activering van de noodoproep via de module met drie toetsen of het infotainmentscherm is eveneens beschikbaar.
Hoe wordt de Breakdown Call (pechoproep) geactiveerd? Kunnen ook mijn passagiers de oproep doen?
De pechoproep wordt altijd manueel geactiveerd maar in geval van een klein ongeval (dat de ongevallendrempel niet overschrijdt) zal er een pop-up verschijnen met drie toetsen (Noodoproep activeren, Pechoproep activeren of Annuleren). Iedereen kan de pechoproepdienst contacteren door op de middelste toets te drukken in de module met drie toetsten of in de sectie ‘telefoon’ van het menu in de auto.
Welke informatie verstuurt mijn voertuig tijdens een pechoproep?
Wanneer u de pechoproepdienst activeert, geeft uw voertuig informatie als kilometerstand, actuele waarschuwingslampjes of foutmeldingen door, zodat de CUPRA-agent u beter kan helpen en de fout zonder problemen kan vaststellen.
Indien geactiveerd deelt de pechoproep ook de tijd en de locatie van uw auto door, zodat uw telefonist weet waar u zich bevindt. Dit is handig wanneer uw auto stuk is gegaan in een schaars bevolkte zone en u niet exact weet waar u bent.
Hoe werkt serviceplanning? Welke soort voertuiggegevens worden automatisch doorgegeven?
Wanneer uw infotainmentsysteem aan boord u een herinnering stuurt over een komende inspectie, krijgt uw favoriete servicepartner (PSP) een melding. De werkplaats neemt dan contact met u op om een afspraak te maken en gebruikt daarbij uw favoriete contactmethode (e-mail of telefoon).
Uw PSP ontvangt de volgende informatie over uw auto:
- uw contactgegevens (naam, telefoon en e-mail)
- voertuiggegevens (VIN, modeljaar, automodel)
- kilometerstand
- type inspectie (oliewissel, onderhoudsinterval)
- datum en tijdstip van de melding
- aantal dagen tot volgende inspectie en oliewissel
Welke informatie geeft de Voertuigstatus?
De Voertuigstatus toont de volgende informatie over uw auto:
- resterend brandstofpeil of elektrische laadstatus
- algemene kilometerstand, resterende afstand (km) en dagen tot het volgende onderhoud
- afstand en dagen tot volgende oliewissel
- status van ramen en deuren
- status van lichtpositie (lichtpositie?)
Waarom kan ik mijn laatste parkeerpositie niet zien? / Waarom toont Parkeerpositie niet de juiste locatie van mijn auto?
Als uw auto in een zone met een slecht netwerk was, zoals een ondergrondse parkeergarage, is het misschien niet gelukt om de parkeergegevens naar de server te versturen. In normale omstandigheden wordt de laatste parkeerpositie van uw auto naar de server gestuurd zodra de motor wordt uitgeschakeld.
Wat is online navigatie? Verbruikt het data?
Wanneer u CONNECT activeert, wordt uw Navi System+ geüpgraded en gaat het online met toegang tot up-to-date informatie. Er zijn geen extra kosten: al het dataverbruik van navigatie is inbegrepen in het CONNECT-dienstenpakket.
De volgende diensten zijn gratis inbegrepen:
- Online kaartupdate: kaarten van uw regio worden automatisch geüpdatet op basis van uw voertuiglocatie en bestemming. Het is niet nodig om kaartupdates te kopen bij de concessiehouder of nieuwe kaarten op een USB te downloaden.
- Routeberekening met actuele verkeersinformatie op basis van wegomstandigheden (zoals verkeer en weer) en dynamische routegeleiding met updates in real time.
Welke soorten parkeerplaatsen en tankstations kan ik zien op het online infotainmentscherm?
De parkeerdienst toont u het totale aantal beschikbare parkeerplaatsen in:
- openbare parkings
- privéparkings
- parkings met meerdere verdiepingen
De functie toont ook bijkomende informatie, zoals:
- afstand
- openingstijden
- tarieven
Wat kan mijn geüpgradede "Hola Hola" doen? Hoe dicteer ik sms’en en e-mails?
Wanneer u CUPRA CONNECT activeert, begrijpt "Hola Hola” natuurlijke spraak beter (met natuurlijke spraakbesturingsfunctie). Hiermee kan u commando’s geven op een natuurlijke manier zonder dat u specifieke zinnen moet leren. Zolang u een internetverbinding heeft, kan u:
- adressen zoeken
- online content raadplegen
- naar internetradio luisteren
Met Hola Hola kan u ook sms-berichten en e-mails dicteren. Om een bericht te dicteren, drukt u op de microfoontoets en praat u op natuurlijke wijze. Wanneer u klaar bent, kan u de geschreven tekst controleren en verwijderen of herschrijven indien nodig.
Natuurlijke spraakbesturing voor alle auto’s (GEN3 en GEN4) ondersteunt:
- Brits Engels
- Amerikaans Engels
- Spaans
- Frans
- Duits
- Italiaans
- Tsjechisch
Natuurlijke spraakbesturing voor GEN4-voertuigen ondersteunt eveneens:
- Nederlands
- Pools
- Portugees
- Zweeds
- Deens (binnenkort beschikbaar)
- Noors (binnenkort beschikbaar)
Wat is een VIN en waar kan ik het vinden?
Het VIN (voertuigidentificatienummer of chassisnummer) is de unieke 17-delige identificatiecode van uw CUPRA. Het is een combinatie van cijfers en tekens.
U vindt het nummer in uw registratiedocumenten of linksonder op uw voorruit, naast de ruitenwissers als u voor de auto staat.
CUPRA CONNECT GEN3 voor Formentor, Leon en Ateca
Wat is de S-PIN?
De S-PIN is een 4-cijferige code die voor uw CUPRA ID wordt gecreëerd tijdens het registratieproces. U zal deze code nodig hebben om uw voertuig vanop afstand te vergrendelen en ontgrendelen en om de klimaatfunctie vanop afstand te bedienen.
Hoe kan ik mijn account verifiëren om mijn auto te registreren?
Zodra u uw CUPRA ID aangemaakt heeft, zal u een bevestigingsmail ontvangen met de vraag om uw account te bevestigen. Het kan een paar minuten duren voordat de mail in uw inbox belandt (vergeet zeker niet uw spamfolder te controleren). Open deze e-mail en klik op de link om uw account te bevestigen. De link zal u doorsturen naar het CUPRA-portaal, waar u kan inloggen met uw CUPRA ID.
In het CUPRA-portaal kan u uw auto registreren en linken aan uw gebruikersaccount. Daarna kan u genieten van het complete aanbod aan CUPRA CONNECT GEN3-diensten.
Gelieve de CUPRA-klantendienst te contacteren als u de bevestigingsmail niet ontvangen heeft. Wij zullen u zo goed mogelijk verder helpen.
Hoe voeg ik een auto toe aan mijn account?
Om CUPRA CONNECT GEN3 te kunnen gebruiken, moet u een auto toewijzen aan uw gebruikersaccount. Hiertoe logt u in op de CUPRA CONNECT-app of op de website myseat.com en voert u het VIN (voertuigidentificatienummer) van uw auto in. Deze stap is niet nodig als u direct inlogt op het infotainmentsysteem met uw CUPRA ID (zie ‘11. Activatie in de auto’).
Hoelang is mijn abonnement op de CUPRA CONNECT GEN3-diensten geldig?
De gratis proefperiode duurt altijd minimaal 12 maanden, maar de exacte periode kan variëren naargelang uw land en uitrustingsniveau. De resterende tijd is gelinkt aan uw voertuig en wordt weergegeven in uw gebruikersaccount. Na de gratis proefperiode moet u uw abonnement hernieuwen om de diensten te kunnen blijven gebruiken.
Hieronder vindt u de prijzen voor de Duitse markt. Definitieve prijzen per land kunnen variëren naargelang btw en wisselkoers:
CUPRA CONNECT voor Media System (Safety & Service- en Remote Access-functies). Abonnement voor 1 jaar: € 49 of abonnement voor 2 jaar: € 85
CUPRA CONNECT voor Navi System (Safety & Service, Remote Access, Online Infotainment en Infotainment Apps*). Abonnement voor 1 jaar: € 135 of abonnement voor 2 jaar: € 225
*Amazon Alexa: enkel beschikbaar voor Leon en Formentor
Wat is ‘Activatie in de auto’?
‘Activatie in de auto’ laat u toe om uw voertuig te registreren terwijl u in de auto zit en linkt deze registratie met uw CUPRA ID, zodat u de CUPRA CONNECT-diensten onmiddellijk kan gebruiken.
De registratieassistent zal u begeleiden doorheen het eenvoudige proces om uw CUPRA ID-account aan te maken in uw voertuig, in te loggen en uw voertuig te registeren, en vervolgens uw voertuig aan de Garage toe te voegen.
Tijdens het registratieproces kan u de nodige wettelijke informatie bekijken (Algemene Voorwaarden, privacybeleid) en de CUPRA CONNECT-contractovereenkomst accepteren.
Activatie in de auto is mogelijk in:
de CUPRA Leon en CUPRA Formentor met Media System+ en Navi System+. Ook voor CUPRA Ateca met Navi System.
Hoe kan ik de Private-modus activeren of deactiveren?
U kan een privacymodus selecteren of van privacymodus veranderen via de secties Service Management en Control Centre in het infotainmentscherm.
Mijn smartphone is gestolen. Kan ik de dienst blokkeren om misbruik te voorkomen?
Als u uw toestel verliest, kan u uw wachtwoord wijzigen door het MyCUPRA-portaal te raadplegen vanaf een ander toestel. Het nieuwe wachtwoord is vereist om de CUPRA CONNECT-appdiensten te kunnen gebruiken.
Voor extra beveiliging kan u de instellingen van de app zo wijzigen dat u uw wachtwoord opnieuw moet invoeren na een periode van 5, 10 of 15 minuten inactiviteit.
Waarom kan ik niet inloggen op de CUPRA CONNECT-app?
Zorg er eerst en vooral voor dat u de meest recente versie van de app geïnstalleerd heeft op uw smartphone. Kijk dit na in de Apple App Store of Google Play Store en installeer de beschikbare updates.
Als u nog steeds niet kan inloggen op uw CUPRA CONNECT-account, ga dan naar het CUPRA ID-portaal en probeer het volgende uit om uw account te identificeren en uw wachtwoord te resetten:
- het e-mailadres waarmee u bent ingeschreven
- uw gebruikersnaam
- uw gsm-nummer
Gelieve de CUPRA-klantendienst te contacteren als dit het probleem niet oplost. Wij zullen u zo goed mogelijk verder helpen.
Kan ik mijn gebruikers-ID loskoppelen van de auto?
Ja. Ga naar het infotainmentmenu in de auto en druk bij ‘Gebruiker’ op ‘Gebruiker verwijderen/herstellen naar fabrieksinstellingen’. Dit zal al uw gegevens uit de auto en uit de CUPRA-backend wissen. Dit proces is verplicht in geval van overdracht van eigendom.
Welke soort gegevens wordt opgenomen en weergegeven in Rijgegevens?
In de sectie Rijgegevens kan u het volgende overzicht zien:
Uw afstand (km)
Gereden tijd (uur)
Brandstofverbruik
Gemiddelde snelheid per rit
U kan ook telkens de specifieke details van de vorige reis of dag raadplegen. Als u een hybride of elektrische auto heeft, kan u uw verbruik hier ook controleren.
U kan uw rijgegevens resetten of verwijderen in de CUPRA CONNECT-app.
Kan ik de dienst Claxonneren & knipperen van overal activeren?
Met Claxonneren & knipperen kan u uw auto op een grote parkeerplaats vinden, zodra u zich binnen een bereik van 500 m bevindt. U kan Claxonneren & knipperen ook apart activeren.
Voor veiligheidsredenen is het niet mogelijk om deze dienst te activeren tijdens het rijden.
De dienst Claxonneren & knipperen werkt alleen als:
- uw auto geparkeerd is;
- de motor uit staat;
- de motorkap en koffer gesloten zijn;
- het antidiefstalalarm niet actief is;
- uw toestel maximaal 500 m van uw auto verwijderd is. Gelieve te controleren dat de positie in de gps van de app correct is.
Wanneer wordt het antidiefstalalarm geactiveerd en hoe word ik op de hoogte gebracht?
Het optionele volumetrische alarm wordt automatisch geactiveerd wanneer u uw auto vergrendelt. Als de auto een poging tot diefstal detecteert en het alarmsignaal activeert (bestaande uit 30 seconden gepiep en tot 5 minuten knipperende alarmlichten), informeert een pushmelding in de CUPRA CONNECT-app u over het voorval. Bovendien wordt er ook een automatische e-mail verstuurd.
De melding vertelt ook wanneer ongewone activiteit is gedetecteerd aan of in uw auto of wanneer het hellingspercentage van uw voertuig is veranderd. Er wordt ook gemeld bij welk deel van de auto (poging tot) toegang plaatsvond (interieur of exterieur), en de datum en het tijdstip dat het incident voorviel.
Hoe configureer ik mijn gebiedswaarschuwing?
De dienst Gebiedswaarschuwing stelt u op de hoogte als uw auto zich binnen uw vooraf ingestelde gebied bevindt. Als u uw auto bijvoorbeeld heeft uitgeleend aan iemand en die persoon rijdt met uw auto een gebied binnen of buiten, zal u op de hoogte worden gebracht via e-mail of pushmelding, zodat u de gepaste stappen kan ondernemen.
U kan tot 10 gebieden creëren, maar slechts 4 alarmen tegelijk activeren. Bovendien kan u selecteren of een melding periodiek, eenmalig of altijd actief moet zijn. De dienst Gebiedswaarschuwing tolereert maximaal 25 meter verschil voordat een alarm wordt gestuurd.
Hoe configureer ik mijn snelheidswaarschuwingen?
Als u uw auto aan iemand moet lenen, brengt de dienst Snelheidswaarschuwing u op de hoogte als uw auto uw vooraf ingestelde snelheidslimiet overschrijdt. U kan tot 10 snelheidswaarschuwingen creëren, maar slechts 2 alarmen tegelijk activeren. Bovendien kan u selecteren of een melding periodiek, eenmalig of altijd actief moet zijn.
Raadpleeg de meldingsgeschiedenis in de CUPRA CONNECT-app.
Wat is de dienst Remote Charging (of e-Manager)?
De e-Manager dient om het oplaadproces van e-HYBRID-modellen te controleren. Met de e-Manager kan u een onmiddellijke oplaadbeurt starten en stoppen of oplaadmomenten plannen.
U kan ook instellen dat uw e-HYBRID gedurende optimale uren oplaadt, zoals bijvoorbeeld 's nachts, om zo energiekosten te besparen.
Bovendien kan u de e-Manager gebruiken om de maximale oplaadstroom te bepalen (wat het gebruik van de batterij verbetert en de levenscyclus ervan verlengt).
De e-Manager binnen de CUPRA CONNECT-app laat u het volgende controleren:
- laadstatus
- mogelijke rijbereik
- resterende oplaadtijd
- verbinding via oplaadstekker
Wat is de dienst Vertrektijden?
Voor e-HYBRID-modellen van CUPRA kan u via de CUPRA CONNECT-app vertrektijden instellen voor uw auto en de temperatuur regelen vóór uw rit.
Uw auto wordt op tijd wakker voor vertrek en laadt de batterij automatisch op en/of past de klimaatregeling aan op uw geplande vertrektijd.
Met de dienst Vertrektijden kan u ook het volgende instellen:
- oplaadlimiet van de batterij
- maximale stroomsterkte
- nachtgebruik
- oplaadlocaties
Kan ik mijn e-HYBRID CUPRA configureren zodat hij mij verwittigt wanneer het opladen klaar is?
Ja, u kan op de hoogte worden gebracht via een pushmelding wanneer uw autobatterij volledig is opgeladen.
Waarom verschijnt Amazon Alexa niet in de in-car store?
Het is mogelijk dat u de laatste software-update moet downloaden op het infotainmentsysteem om Amazon Alexa te zien. Bekijk daarvoor het meldingencentrum in de rechterbovenhoek van het scherm. Daarna moet u het infotainmentsysteem mogelijk herstarten.
U moet eveneens geregistreerd zijn als een primaire gebruiker voor toegang tot de in-car store.
CUPRA CONNECT GEN4 voor Born
Hoe maak ik een CUPRA ID-gebruikersaccount aan op de My CUPRA-app?
Om een gebruikersaccount (CUPRA ID) aan te maken op uw My CUPRA-app, klikt u op 'Inloggen' en vervolgens op 'Registreren'. Voer uw e-mailadres in en maak een wachtwoord aan. Klik vervolgens op 'Registreren'. U zal automatisch een bevestigingsmail ontvangen. Klik op de link in de e-mail om uw registratie af te ronden. De eerste keer dat u inlogt met uw gebruikersgegevens, kan u uw persoonlijke gegevens invullen (voor- en achternaam, geboortedatum enz.)
U kan uw CUPRA ID ook aanmaken via CUPRA’s afgeschermde gedeelte.
Welke uitrusting heeft mijn auto nodig om de CUPRA CONNECT GEN4-diensten te kunnen gebruiken?
CUPRA CONNECT GEN4-diensten zijn een onderdeel van de standaarduitrusting van uw CUPRA Born.
Als uw CUPRA Born is uitgerust met een Media System, heeft u toegang tot het pakket CUPRA CONNECT voor Media System, met onder andere het dienstenaanbod van Safety & Service en Remote Access.
Als uw CUPRA Born is uitgerust met een Navi System, heeft u toegang tot het pakket CUPRA CONNECT PLUS voor Navi System, met onder andere het dienstenaanbod van Safety & Service, Remote Access en Online Infotainment.
Zullen anderen mijn auto kunnen bedienen met hun smartphone?
Uw auto kan alleen bediend worden met uw eigen gebruikersaccount. U kan slechts één gebruikersaccount registreren/linken aan uw voertuig. Als u de gelinkte gebruiker wilt veranderen, moet u een reset naar de fabrieksinstellingen doen en het inschrijvingsproces uitvoeren*.
*Dit proces is alleen van toepassing op de eerste CUPRA Born-voertuigen die geproduceerd zijn.
Ik kan mijn diensten niet zien in de My CUPRA-app.
Zorg ervoor dat het inschrijvingsproces succesvol is voltooid en dat u uw CUPRA ID-gebruikersaccount heeft gelinkt, zodat u de status van alle diensten vanop afstand kan zien via de My CUPRA-app. Als u niet bent ingeschreven, zal u uw beschikbare CUPRA-diensten niet kunnen zien.
Wat is het verschil tussen de 'online modus' en de 'offline modus'?
De online modus maakt het mogelijk om de voertuig-/gebruiksgegevens en de locatiegegevens te activeren. Het is dus noodzakelijk om in de online modus te zijn voordat u het inschrijvingsproces begint.
De offline modus verhindert het versturen of ontvangen van gegevens voor online functies. Zodra u bent ingeschreven, kan u alle CONNECT-diensten tegelijk (de)activeren door de privémodus (online/offline) te selecteren in het welkomstscherm via Controlecentrum (pictogram wereldbol) en bij de instellingen in het infotainmentmenu.
*Dit proces is alleen van toepassing op de eerste CUPRA Born-voertuigen die geproduceerd zijn.
Wat is de dienst Battery Charging/ e-Manager?
De functie Battery Charging kan worden beheerd via de sectie e-Manager in de My CUPRA-app. Dankzij de e-Manager heeft u de mogelijkheid om onmiddellijk opladen manueel te starten, zodat een vroeg vertrek met volledige batterij mogelijk is of zodat u zelfs kan bepalen tot welk batterijpercentage uw auto moet opladen.
Het oplaadproces wordt optimaal uitgevoerd om energiekosten te besparen. Voorbeelden zijn ‘s nachts opladen of het oplaadproces starten en stoppen in functie van de behoeften van de klant. Indien vooraf geconfigureerd door de gebruiker, kan de stekker automatisch worden uitgetrokken zodra het proces is voltooid.
Bovendien kan u de e-Manager gebruiken om de maximale oplaadstroom te bepalen (wat het gebruik van de batterij verbetert en de levensduur ervan verlengt). U kan de My CUPRA-app gebruiken om de laadstatus, het resterende rijbereik, de resterende oplaadtijd en de verbinding via de oplaadstekker te controleren.
Wat is de dienst Oplaadstations?
Als u bij CUPRA CONNECT geregistreerd bent, wordt de gedetailleerde informatie over oplaadstations in de buurt geüpgraded. U kan dan ook de openingstijden, het type elektrische oplader en de beschikbaarheid van de stations controleren. Zo weet u waar u uw voertuig onderweg gemakkelijk kan opladen.
Wat is de dienst Klimaatregeling op afstand?
De klant kan de gewenste temperatuur in het voertuig vóór vertrek instellen met de klimaatregelingsfunctie via de My CUPRA-app. Bovendien hebben gebruikers de mogelijkheid om naast de klimaatregeling ook de stoelverwarming vooraan te activeren bij een buitentemperatuur van 4°C of minder.
Waar kan ik de algemene voorwaarden en informatie over gegevensbescherming vinden?
Het privacybeleid en de algemene voorwaarden van CONNECT zijn beschikbaar na het inschrijvingsproces. U dient hiervoor op Juridische vermelding te klikken in uw infotainmentmenu. Informatie over gegevensbescherming is ook te vinden in de My CUPRA-app.
CUPRA PRIORITY
Wat is het verschil tussen de standaard levering en de CUPRA Priority-levering?
CUPRA Priority-levering is een dienst voor CUPRA-klanten die garandeert dat de auto (bij de concessie) wordt geleverd binnen de 21 dagen na de bestelling in de concessie.
Kan ik een CUPRA Priority-auto kopen en personaliseren, zodat hij aan mijn voorkeuren voldoet?
Ja, het CUPRA Priority-aanbod is tamelijk ruim en biedt u de optie om de auto te personaliseren met behulp van vooraf ontworpen pakketten waarmee u de kleur en velgen kan veranderen en enkele optionele extra’s kan kiezen.
Alle beschikbare opties vindt u in de Priority-configurator
Kan ik de CUPRA Priority-auto testen?
Ja, net als alle CUPRA-modellen kan u de modellen die beschikbaar zijn voor CUPRA Priority-levering bij uw dichtstbijzijnde concessie testen.
Moet ik de concessie bezoeken om mijn CUPRA Priority aan te kopen?
Ja, uw concessie zal u door het aanbod begeleiden en u alle hulp en advies bieden die u nodig heeft.
U kan uw auto ook op onze website configureren en een configuratiecode genereren waarmee u uw voorkeuren veel sneller en eenvoudiger kan delen met uw concessie.
Kan ik te weten komen hoeveel een CUPRA Priority-auto kost?
Als u uw auto op onze website configureert, vindt u daar de prijs en de verschillende beschikbare financieringsmogelijkheden. Als u meer informatie wenst, raden we u aan om contact op te nemen met uw dichtstbijzijnde concessie.
Zijn alle CUPRA-modellen beschikbaar met CUPRA Priority-levering?
Momenteel is de CUPRA Priority-dienst alleen beschikbaar voor de hybride versies van de CUPRA Formentor, CUPRA Leon 5D en CUPRA Leon Break.
OVER UW CUPRA
Hoe weet ik welke versie van de eigenaarshandleiding compatibel is met mijn CURPA?
De editie van de eigenaarshandleiding is dezelfde als het bouwjaar van uw voertuig.
Hoe weet ik of mijn smartphone compatibel is met mijn CUPRA?
U kan de compatibiliteit tussen uw smartphone en uw automodel controleren in de CUPRA-compatibiliteitslijst, waarvan een pdf beschikbaar is in de sectie Bluetoothcompatibiliteit op deze pagina.
Wat is het belang van de eigenaarshandleiding?
De eigenaarshandleiding is een instructieboekje dat specifiek is voor uw wagen. Het bevat belangrijke informatie om van u een betere bestuurder en voertuigeigenaar te maken, waaronder advies m.b.t. onderhoud en voor probleemoplossing.
Welke documenten vind ik in de sectie Autohandleidingen?
In deze handleidingensectie kan u 3 soorten documenten downloaden:
1. Gebruikershandleiding met alle relevantie voertuiginformatie.
2. Reddingsgegevensbladen. Dit is een document dat alle informatie bevat die hulpdiensten nodig hebben om de inzittenden van een voertuig snel en veilig te redden.
3. Bluetoothcompatibiliteit tussen uw auto en smartphone.
ZORG & ONDERHOUD
Waar vind ik de aanbevolen bandenspanning voor mijn model?
De aanbevolen bandenspanning voor uw model vindt u in de eigenaarshandleiding. (Link naar: Landingspagina handleidingen)
Mag de bandenspanning hoger zijn dan de aanbevolen spanning?
Als de spanning te hoog is, zal het centrum van uw banden onevenredig contact maken met de weg, wat dan weer ongelijke slijtage van het loopvlak van de banden veroorzaakt.
Hoe controleer ik mijn bandenspanning?
Controleer de bandenspanning minstens één keer per maand en voordat u een lange reis gaat maken. De meeste tankstations hebben meetmateriaal. Indien mogelijk controleert u de spanning het best wanneer de banden koud zijn.
Ontsnapt er lucht uit mijn band?
Banden verliezen om de drie maanden gemiddeld 0,1 psi druk. Als uw banden sneller druk verliezen, moet u contact opnemen met uw lokale werkplaats. (Link naar: Vind een concessiehouder)
Hoe vaak moet ik mijn banden vervangen?
Er is geen specifiek schema voor banden. Uw rijstijl, de instelling van uw voertuig en de bandenspanning beïnvloeden stuk voor stuk de slijtage van banden. Door goed zorg te dragen voor uw banden kan u het aantal gereden kilometers aanzienlijk verhogen. Banden van personenwagens moeten worden vervangen wanneer ze een profieldiepte van 1,6 mm bereiken in een van de meetbare groeven.
Wat is de maat van mijn banden?
U vindt deze informatie terug in de technische documenten van uw voertuig. Als u twijfels heeft, kan u contact opnemen met uw lokale CUPRA-concessiehouder.(Link naar: Vind een concessiehouder)
Wat is CUPRA Care?
CUPRA Care is een optioneel alles-in-eenpakket dat onderhoudsdiensten, garantieverlenging en autoverzekering combineert.
Deze dienst kan bij alle CUPRA-concessies worden besteld via een abonnementsmodel.
Welke diensten zijn inbegrepen in het alles-in-eenpakket CUPRA Care?
CUPRA Care combineert voertuigonderhoudsdiensten (basis: technische inspectie, olie- en filterwissel; premium: technische inspectie, olie- en filterwissel en slijtageonderdelen), garantieverlenging (2 + 3 jaar) en autoverzekering als opties. Dit pakket kan verschillen van markt tot markt.
Hoelang biedt CUPRA Care dekking?
CUPRA Care-diensten kunnen per contract worden overeengekomen voor een periode van maximaal 10 jaar. Het contract kan worden aangegaan op het moment dat het voertuig wordt verkocht of op een willekeurig moment in de periode dat het voertuig in gebruik is.
Hoe kan ik CUPRA Care afsluiten?
Het CUPRA Care-dienstenpakket kan worden aangekocht in alle CUPRA-afdelingen. (Link naar: Vind een concessiehouder)
Wat is de prijs van CUPRA Care?
CUPRA Care is beschikbaar aan een korting tot 50%. Raadpleeg uw werkplaats (Link naar: Vind een concessiehouder) om alle details te ontdekken en de dienst die het beste bij uw behoeften past per contract af te sluiten.
Wat is CUPRA e-CARE?
CUPRA E-CARE bestaat uit drie pakketten met verschillende diensten, zodat aan de behoeften van elke gebruiker beantwoord kan worden. Deze autozorgpakketten combineren service en onderhoud, garantie, mobiliteitsdiensten, autoverzekering, oplaadoplossingen en bandenonderhoud.
CUPRA E-CARE kan worden besteld voor zolang de klant het nodig heeft. Dit kan bij alle CUPRA-servicespecialisten en gebeurt volgens een maandelijks abonnementsmodel.
Welke diensten maken deel uit van CUPRA e-CARE?
Er zijn drie CUPRA e-Care-pakketten. U kiest gewoon het pakket dat bij uw behoeften past:
• Small. Het basispakket bevat service en inspectie, pechverhelping, oplaadapp en -kaart en bandenverzekering.
• Medium. Bovenop het Small pakket bevat dit pakket service en gelimiteerd onderhoud, 3 jaar garantie en pechverhelping.
• Large. Bovenop alle elementen van het Medium pakket, combineert dit pakket volledig onderhoud, bandenvervanging en verzekering.
Dit pakket kan verschillen van markt tot markt.
Hoelang biedt CUPRA e-CARE dekking?
CUPRA e-CARE-diensten hebben een flexibel contractmodel. Dit betekent dat het contract kan worden aangegaan voor zolang de gebruiker het nodig heeft.
Het contract kan worden aangegaan op het moment dat het voertuig wordt aangekocht of op een willekeurig moment in de periode dat het voertuig in gebruik is. Het is ook beschikbaar voor geleasede elektrische auto’s.
Hoe kan ik CUPRA e-CARE afsluiten?
Het CUPRA Care-dienstenpakket kan worden aangekocht bij alle CUPRA-servicespecialisten (Link naar: Vind een concessiehouder).
FINANCIËLE DIENSTEN VAN CUPRA (alleen Public Master)
Wie is eigenaar van de auto bij financiering?
Met AutoCredit en een klassiek krediet blijft de verlener van de financiering eigenaar van het voertuig totdat de laatste termijn is betaald, maar de wagen wordt al wel op uw naam. Met de betaling van de laatste afbetalingstermijn wordt u de enige eigenaar van het voertuig. Ook het afsluiten van de verzekering en dus aanvragen van de nummerplaat valt bij u als eigenaar.
De financierder behoudt zich tijdens de looptijd van het contract wel het recht op inbeslagname van het voertuig in geval van wanbetaling.
Blijft de rentevoet op een autolening onveranderd gedurende de hele periode?
De rentevoet voor AutoCredit en individuele leningen afgesloten bij onze partner Volkswagen D’Ieteren Finance wordt aan het begin van de contractperiode vastgesteld en blijft onveranderd voor de volledige periode.
Hoe weet ik hoeveel mijn maandelijkse betaling bedraagt voor mijn droomauto?
Via onze configurator kan u zowel uw wagen als mogelijk AutoCredit simuleren. Voor een exacte berekening en simulatie van een Klassiek Krediet raden wij u steeds aan contact op te nemen met uw CUPRA master.
Hoe kan ik mijn maandelijkse betaling op mijn autolening verlagen?
Als u een lage maandelijkse betaling wenst, is dat mogelijk door een hogere voorschot te betalen aan het begin van het contract. Dit verlaagt de totale kost die in het begin moet worden betaald, wat gunstig is voor het bedrag van individuele termijnen. Ook kan u het contract aangaan voor een langere periode, wat opnieuw een impact kan hebben op uw maandelijkse kost. Dit zal echter ook invloed hebben op de geldende kredietvoorwaarden en de restwaarde van de wagen op het einde van het contract.
Eens een contract loopt kunnen er geen wijzigingen aan de maandprijs meer gebeuren.
Wat is een ballonbetaling?
Een AutoCredit wordt in het algemeen ook ballonbetaling genoemd. Met een ballonbetaling heeft u een kleine of geen aanbetaling en betaalt u lagere maandelijkse bedragen voor de volledige periode van het contract. De laatste te betalen termijn ligt navenant hoger. Op einde van uw contract heeft u echter ook de mogelijkheid om het voertuig terug te brengen naar de CUPRA-partner die de levering heeft gedaan, in plaats van de laatste termijn te betalen. Op die manier betaalt u dus enkel voor de periode waarin u de wagen effectief gebruikt heeft.
Kan ik mijn huidige auto inruilen als voorschot?
Indien u uw wagen wil inruilen wordt er een expertise uitgevoerd om de restwaarde van uw voertuig te bepalen. De inruilwaarde kan na akkoord gebruikt worden om een deel van de financiering te betalen voor uw nieuwe voertuig, zoals het voorschot aan het begin van de contractperiode. Afhankelijk van het bedrag van uw voorschot, kan u de maandelijkse bedragen verlagen.
Vraag uw CUPRA-partner om meer informatie over deze optie.
Kan ik mijn droomauto volledig configureren zoals ik dat wil?
U kan kiezen tussen het volledige scala aan configuratiemodellen en -opties van CUPRA en uw persoonlijke droomauto samenstellen.
Wat gebeurt er als ik een ongeval heb met mijn gefinancierde CUPRA?
Bij een ongeval met total loss als gevolg of bij diefstal bescherm dient u allereerst uw eigen verzekering te contacteren. Indien de wagen als totaal verlies beoordeeld wordt u dient u nogsteeds het openstaand saldo van uw financiering af te betalen. Hiervoor dient u contact op te nemen met beheer@vdfin.be. Indien u over de optionele aankoopprijsbescherming van CUPRA beschikt komt deze tussenbeide, of het incident nu veroorzaakt is door een derde of door eigen toedoen.
Als u een omniumverzekering heeft als onderdeel van het contract, dekt de aankoopprijsbescherming eveneens het eigen risico. Op die manier maakt de aankoopprijsbescherming het aankopen van een nieuw voertuig veel gemakkelijker voor u. Als u ook een SEAT/CUPRA-omniumverzekering neemt, is de aankoopprijsbescherming bijzonder goedkoop voor u.
Welke opties heb ik met een klassiek krediet?
Bij een Klassiek krediet betaald u de contractueel vastgelegde maandsom voor de vastgelegde duurtijd. Aan het einde van uw contract bent u volledige eigenaar van het voertuig.
Welke opties heb ik met AutoCredit?
Met AutoCredit heeft u een gegarandeerd teruggaverecht binnen uw contract, dat uw CUPRA-partner u verleent.
U kan ook uw wagen terug binnenbrengen en voor een nieuw voertuig kiezen. Als u voor deze optie kiest, is het proces heel gelijkaardig als dat van leasing. In dit geval draagt uw CUPRA-partner het risico van tweedehandswagens, maar is de restwaarde niet van belang voor u als klant.
Als u kiest om de auto te blijven financieren, kan u een nieuw contract afsluiten om de laatste betaling te financieren (hiervoor is kredietwaardigheid vereist). Aan het eind van de contractperiode wordt het uw voertuig. Als u de laatste betaling volledig voldoet, wordt u ook de eigenaar.