CUPRA: een uniek logo

Wat is het idee achter CUPRA?

“Pure prestaties zijn geen concept van deze tijd meer. Het gaat er niet langer om die ene honderdste van een seconde sneller te zijn dan de rest. Wij willen iets verfijnd aanbieden: minder opzichtig, maar elegant en stijlvol.”

Binnen de CUPRA-wereld kan je dus van de ene ervaring in de andere stappen.

“Voor ons is de reis belangrijk, niet zozeer hoe snel er gereden kan worden of hoe vlot het reisdoel wordt bereikt. De fun zit ‘m in hoe men het reisdoel bereikt. Voor ons draait het om de beleving: de look, het geluid, de materialen, de geur, … alles moet zintuiglijk tot de verbeelding spreken.”

De bestuurder staat dus centraal?

“Dat mag u zeker wel stellen. De auto is gericht op de bestuurder die wordt omringd door aangename materialen. Vandaar ook onze keuze voor koperkleurige accenten, een warme kleur die veel minder koud en veel menselijker overkomt dan kil aluminium.”

Hoe vertaalt zich dit naar de toekomst van het CUPRA design?

“Door niets op voorhand uit te sluiten. Wij zullen nooit zeggen dat een bepaalde koetswerklijn typisch is voor CUPRA. CUPRA’s hebben een karakter, maar zullen zich nooit tegen je keren. We bewandelen de dunne lijn tussen karaktervol maar toch niet agressief. En daar voegen we altijd een vleugje elegantie en verfijning aan toe.”

Hoe moeilijk is het om een nieuw merk vanuit het niets te ontwikkelen?

“Het is belangrijk om heel duidelijk te weten waar het merk voor staat, wat de filosofie achter het merk is. Minstens even belangrijk is te weten wat je met de filosofie wil bereiken. Zo heb ik mijzelf de vraag gesteld: hoe wil ik dat de auto er over vier jaar tijd uit zal zien? Dat toekomstbeeld heb ik vervolgens naar vandaag vertaald en toegepast in mijn werk.”

https://a.storyblok.com/f/142628/1272x560/1e9b8366c7/cupra-brand-025-detail.jpg

cupra-logo

      © 2025 D’Ieteren Automotive SA/NV. Alle rechten voorbehouden